SQUASH

ČAUTE!
V pátek večer většina lidí chodí na party nebo se raduje, že se nemusí učit, protože nejbližší zkouška není dřív než za 2 dny. Můj případ je ten druhý
 a to ještě líp, protože moje nejbližší zkouška je až za týden. Zítra mám totiž turnaj, zrovna jeden z těch důležitějších... a věřte mi, že není nic 
příjemnýho celý týden myslet na to, že se buď potřebujete učit nebo trénovat. A tak na trénincích myslíte na školu a při učení myslíte na squash a VŮBEC 
to nedělá dobrotu. Proto jsem si ve zkouškovým dala takovouhle milou pauzu a mezi poslední zkouškou a tou příští mám 10!!! dní volno. Yaaay.
A tak jsem se rozhodla, že napíšu ten slibovaný článek o squashi, protože mě o to pár z Vás prosilo. A kdy je lepší doba než den před turnajem aka
 9 hodin před začátkem prvního zápasu? :D
P.S. - tu zkoušku jsem dala!!! 



Praha totiž tenhle víkend hostí Czech Junior Open. Je to jeden z mála mezinárodních turnajů, které se v Česku hrají (takže kdyby to někoho zaujalo,
 vyražte na Hamr nebo Hector, celý den se bude hrát fůra zápasů). Já už jsem ale stará rašple a tak s věkem a příponou -cet se vám juniorské turnaje
 uzavřou... A tak Vám nezbývá nic jiného než hrát kategorii žen (nebo mužů) a nebo si počkat 15 let než Vás pustí do kategorie "masters" :D

V listopadu to byly teprve 3 roky, co jsem squash začala hrát. Skončila jsem totiž v té době s jiným, týmovým sportem. A ačkoli jsem ho nadevše
 milovala, týmové sporty mají jednu nevýhodu - TÝM. Což je skvělé pro ty, kteří se rádi vezou s davem... a horší pro ty, které ten dav potápí.
 Myslela jsem potom, že se budu věnovat jen cvičení a běhání, ale hrozně mi chybělo někoho porážet a vyhrávat... a tak jsem přišla ke squashi.

Za ty 3 roky jsem dostala velkou lekci. Byla jsem zvyklá vyhrávat, být úspěšná. Když jsem přišla na svůj první turnaj, prohrála jsem všechny zápasy.
 A na dalším taky. Počet bodů, které jsem na soupeřky uhrála se zvyšoval, ale výhra z toho nikdy nebyla. A tak to šlo turnaj za turnajem,
 měsíc za měsícem... až se mi občas podařilo nějakou porazit.
A jak šel čas dál, dotáhla jsem to až sem.
22.místo na žebříčku žen a 5.místo v kategorii U23.


Protože je squash pro mnohé docela neznámý sport, pokusím se to trošku přiblížit.

Kategorie:
Junioři jste prakticky od narození :D Mezinárodně jsou kategorie U11, U13, U15, U17 a U19. Všichni mladší 11let hrají kategorii U11, potom vždy
 postupujete každé dva roky o kategorii výš. Neplatí to ale na celou sezonu. Pokud máte narozeniny uprostřed sezony, dnem narozenin kategorii
 opustíte a jdete do té vyšší. V Česku máme kategorii ještě U23, ale skoro nikdo ji nehraje.
Ženy asi netřeba specifikovat :D Lze je hrát v podstatě v jakémkoli věku, pokud se kvalifikujete. A co víc, žena může chodit i na mužské turnaje :D
Masters od věku 35 let a více. Dělí se po pěti letech - 35+, 40+, 45+, 50+, 55+, 60+, 65+, 70+ a dál už tuším nejsou, ale na MS byli
 dokonce hráči starší i 80ti let!
Singly vs. debly - možná to někoho překvapí, ale stejně jako v tenise existují i čtyřhry. Není to tak obvyklé, ale za to zábavné. A existují
na to i širší kurty.


Zajímavosti: 
(a některé za to fakt stojí):


Pokud se to někomu nezdá, squash je taky dost kontaktní sport. Ne nadarmo vzniknul ve vězení :D
Tady je obrovský rozdíl proti tenisu... tam má totiž každý svou stranu. Ale tady jsme zavření spolu na relativně malém prostoru. A věřte mi, že je dost
 snadné, aby vás ten druhý vytočil. Ať už si po každém balonu zařve 30 centimetrů od vašeho ucha COME ON!, zdržuje, zavazuje si tkaničky nebo si
 jde po každém míči utřít ruku. A samozřejmě nedejbože, když vás trefí. A co hůř, raketou.

A protože vždycky všechny hrozně zajímá, jestli už mě někdy někdo trefil a jestli to bolí, tak JO, BOLÍ! A stalo se mi to hned dvakrát.

Turnaj žen B: Už ani nevím, v jakém to bylo setu, ale vím, že to bylo za stavu 8:8. Důležitý balon, stojím uprostřed kurtu (na "téčku") a otočím se
 hlavou dozadu přes rameno abych viděla, kam bude soupeřka hrát. V tom mi z došvihu přilítla rána raketou do čela/spánku.. tak nějak nad oko prostě.
 Před očima černo, chytla jsem se za hlavu a zápas skončil. Asi 15 minut jsem seděla na kurtě a byla rozhodnutá, že zápas dohrajeme.... když jsem
 ale vstala, udělalo se mi zle. Tím turnaj skončil. A mě ještě týden po tom bolela hrozně hlava.

S monoklem do školy?
To se stalo přesně v poslední den soustředění, 30.srpna. Hráli jsme takový "sranda" turnaj, každý s každým, i s mladšíma... a tomuhle šikulovi bylo 10 let. 
Náš rozhovor:
"Ty nemáš brýle? Všichni musí mít brýle!"
"Mně už bylo 19, já nemusím."
"Hm, tak až tě trefím, tak se nediv."
Asi nemusím říkat, jak to skončilo. Cca za stavu 5:1 jsem dostala raketou pod oko, přesně do kosti.
 Když jsem se vzpamatovala a šla si pro led, z kurtu se ozvalo "já ti to říkal" :D 



Doufám, že se tenhle netradiční článek alespoň někomu líbil :)
Hráli už jste někdy squash? Bavilo vás to?



Štítky: ,