How did I start running


Ahoj!
Téma dnešního článku je vám už asi jasné. Když jsem si dnes byla zaběhat v tom krásném počasí a přemýšlela o běhání, přemítala jsem si v hlavě různá
internetová fóra, která jsem četla. V paměti mi utkvěl název Jak začít běhat??? Hlavou mi proběhlo - Co si třeba vzít tenisky a rozběhnout se?!
Je to přeci jeden z mála sportů, ke kterému nepotřebujete zrovna velkou výbavu, můžete ho provozovat téměř všude, nic nestojí a hlavně ho každý umí. 
Běh je přeci přirozený pohyb. I když jak pro koho.

Když kamarádky po čase zjistily, že běhám závody, zasypaly mne otázkami Kdy jsi vlastně začala běhat? A proč? Hele a kolik km jsi třeba na začátku běhala? 
Nevěděla jsem, zda se ptají té pravé - nejsem totiž rozený běžec. Ano, hraje v tom roli genetika, takže kdo hledáte výmluvu, tady ji máte. Neběhám nekonečné 
trasy a nemám ohromující tempo. A i když jsem před časem zjistila, že jsem spíš na sprinty, i tak prostě furt běhám.


A kdy to začalo? V červnu 2014...
... když jsem se přihlásila na We Run Prague, závod na 10km. Pro někoho je 10km brnkačka, pro mě to byla obrovská výzva. Měla jsem před sebou 2,5 měsíce 
na trénink. Nebyla jsem zvyklá běhat (maximálně po kurtě) a tak jsem začínala v podstatě od nuly. Ze začátku jsem běhala 2-3x týdně. A tempo? Ani se 
neptejte... kolem 6:40 min/km. Výdrž žádná. V boku mě píchalo téměř po prvním kilometru. Běhala jsem vždy tak 3-4km, někdy třeba i 6km. Zezačátku jsem 
nebyla schopna běžet v kuse, takže jsem běh kombinovala s chůzí. Nejdelším během před závodem bylo 8,5km a tam se to také podepsalo.
V den závodu jsem nastoupila v tom neonově žlutém tričku mezi tisíce závodníků. Výstřel padnul a my se krokem přesouvali ke startu... kde jsem si plácla
 s Bárou Špotákovou! Hah! Tempo na prvním km bylo 6:04. Pak to tak různě kolísalo a na osmém kilometru už mi docházely síly. Naštěstí vždy pomohl kelímek
 vody a chvilka chůze - za což jsem se hrozně styděla... Kdo chodí během běžeckého závodu?! Čas v cíli byl 1:02:21.


Hned za týden...
...jsem běžela Birell Grand Prix 2014. Taktéž na 10 km. Ten se ale vůbec nepovedl. Od začátku školního roku jsem měla větší zdravotní problémy a v den závodu jsem odehrála ještě několik zápasů.. Takže jsem závod sice dokončila, ale v tragickém čase... ale i tak jsem dostala svou první medaili! (A tady přišel bod zlomu aneb kde je medaile, tam běžím!..).

Láska k medailím 
Hned týden po Birellu jsem běžela ještě Night Run. Tentokrát s mým tatínkem, který zaběhl krásný čas a vyhrál kategorii 50+ ..a dostal medaili! 
Tady bohužel medaile za účast nebyla, ale neběháme přeci kvůli medailím.
Tenhle závod byl pro mne tenkrát velká zkušenost. Běželo se v kompletní tmě. 10km s čelovkou na hlavě, kdy nevidíte běžce před sebou,
ale jen světlo jež vydává jejich čelovka. Tisíc světýlek běžících parkem. A nečekaný dost prudký kopec, který jsme museli vyběhnout hned dvakrát. Zrada!
Táta mi tenkrát věřil, že to zaběhnu pod hodinu. I když jsem první kilometr zvládla za 5:38, což byl do té doby můj nejlepší čas, v kopci jsem selhala
a náskok ztratila. Doběhla jsem v čase 1:02:16, o 5 vteřin tedy zlepšila svůj PB.

Jak to pokračovalo v roce 2015?
Jelikož v zimě moc neběhám - nebo alespoň do teď, žádné zimní závody jsem neběžela. Občas jsem chodila běhat na pás do posilovny, 
ale koukat hodinu do zdi není zrovna dvakrát zábava. Začala jsem opět na jaře. Letos jsem běžela bohužel jen jeden závod..
a to Olympijský běh na Ladronce. Odhodlána doběhnout v čase pod hodinu, při mezičase na 5km za 29:43 jsem bohužel doběhla v čase 1:00:53
Což je ale i tak zlepšení PB o 1:23 min!


Jak jsem na tom s běháním TEĎ a co se od mých začátků změnilo:
Můžu říct, že za ten rok se v mém běhání změnilo spoustu věcí, např:
Naučila jsem se běhat bez hudby a sluchátek.
Zlepšila se mi fyzička, mám větší výdrž.
Zpevnily se mi nohy a narostly svaly.

V současné době nemám problém běžet v kuse několik kilometrů.
Běhání mě i víc baví, i když občas mám den, kdy se těším po 800m domů, ale to k tomu asi patří.
Za posledních pár měsíců jsem se z průměrného tempa cca 6:20 dostala pod hranici 6 minut.
Mé nejlepší časy jsou:
10 km - 1:00:53
5 km - 29:25
1 míle - 8:03

STAV NABĚHANÝCH KILOMETRŮ NA NIKE+ : 470,5 KM

Foto z dnešního běhu (průměrné tempo 5:51 min/km):
na instagramu @denilinhartova 


Omlouvám se za vyčerpávající článek, ale...
... pokud jste došli až sem, nezapomeňte si přečíst ještě tohle:

Jak už jsem říkala, nejsem žádný "rozený běžec". Ano, znám kamarádky, které nesportují a na tělocviku vyšvihnou 
kilometr za 5:30 úplně bez problémů.
Někdo k tomu má větší dispozice a někdo zase ne. A pokud se chystáte začít s běháním, myslete na tohle:
A nakonec! Nenechte se odradit. I zkušený běžec má den, kdy se mu prostě běží špatně. A my, amatéři, ho máme mnohem častěji. 
Kolikrát si myslíte, že máte natrénováno, ale najednou to nejde. Ať vás bolí hlava, špatně se vám dýchá, píchá vás v boku nebo máte křeče. 
Klidně to pro ten den zabalte.
Ale vemte si další den kecky a vyběhněte znovu. 
Uvidíte, že to stojí za to.








Štítky: , , , ,